ABD’nin Grönland’a yönelik ilgisi yeniden gündemde. Trump yönetiminin özel temsilcisi Jeff Landry’nin Nuuk ziyareti, “nezaket görüşmesi” olarak tanımlansa da, Washington’ın stratejik ada üzerindeki ilgisinin sürdüğü mesajı verildi.

Foto: guidetogreenland.com
HABER.dk
ABD’nin Grönland üzerindeki stratejik hesapları yeniden tartışma konusu oldu. ABD Başkanı Donald Trump’ın Grönland özel temsilcisi Jeff Landry, pazartesi günü Grönland Başbakanı Jens-Frederik Nielsen ile başkent Nuuk’ta bir araya geldi.
Danimarka kamu yayıncısı DR tarafından aktarılan bilgilere göre görüşme resmi olarak “nezaket ziyareti” şeklinde tanımlandı. Ancak Grönland yönetimi, Washington’ın ada üzerindeki yaklaşımında herhangi bir değişiklik sinyali görmediklerini açıkladı.
DR’nin haberine göre ziyaret diplomatik açıdan alışılmışın dışında gerçekleşti. Ne Jeff Landry ne de ABD’nin Danimarka Büyükelçisi Ken Howery, Nuuk’a gelmeden önce Grönland hükümetinden resmi davet aldı. Normal şartlarda bu tür ziyaretlerde resmi davet ve devlet protokolü uygulanıyor.
Grönland Başbakanı Nielsen düzenlediği basın toplantısında görüşmenin “iyi bir atmosferde ve karşılıklı saygı çerçevesinde” geçtiğini söyledi. Ancak Grönland tarafı, ada halkının iradesine saygı duyulması gerektiğini özellikle vurguladı.
ABD’nin Grönland temsilcisi olarak geçen yıl aralık ayında göreve getirilen Jeff Landry, atandığı dönemde sosyal medya platformu X üzerinden yaptığı paylaşımda, Trump’a hizmet etmekten onur duyduğunu ve “Grönland’ı ABD’nin bir parçası yapmak” için çalışacağını yazmıştı. Daha sonra Fox News’e verdiği röportajda ise Washington’ın doğrudan toprak ilhakı hedeflemediğini savundu.
Landry, Grönland ziyareti öncesinde DR’ye yaptığı açıklamada da Trump’ın kendisine “olabildiğince çok dost edinmesi” yönünde tavsiyede bulunduğunu söyledi.
Grönland Dışişleri Bakanı Mute B. Egede ise ABD ile ilişkilerin medya üzerinden değil, Grönland-ABD-Danimarka arasında kurulan üçlü çalışma grubu üzerinden yürütülmesi gerektiğini belirtti. Egede ayrıca Grönland’ın Washington ile iş birliğine hiçbir engel çıkarmadığını ifade etti.
Önümüzdeki dönemde ABD ile yeni temasların yapılması bekleniyor. ABD’nin Danimarka Büyükelçisi Ken Howery’nin de gelecek hafta Grönland’ı ziyaret edeceği açıklandı. Ziyaret kapsamında Nuuk’taki yeni ABD konsolosluk ofisinin açılması planlanırken, Jeff Landry’nin iş dünyasına yönelik tanıtım etkinliklerine katılması bekleniyor.
Danimarka’ya bağlı özerk bölge olan Grönland, sahip olduğu dev mineral kaynakları ve Arktik bölgedeki stratejik konumu nedeniyle uzun süredir ABD’nin dikkatini çekiyor. Donald Trump daha önce Grönland’ın ABD kontrolüne geçmesi gerektiğini savunmuş, Rusya ve Çin’e karşı ulusal güvenlik gerekçelerini öne sürmüştü. Trump, bu fikre karşı çıkan Avrupa ülkelerine yaptırım uygulanabileceğini bile dile getirmişti.






























Bir yanıt yazın
Yorum yapabilmek için oturum açmalısınız.