Norveç’te bir hastanede yaşanan skandal sonrası sağlık otoriteleri harekete geçti. Birçok hastanın ölümüne ve ağır yaralanmasına yol açan cerrahın artık bağımsız ameliyat yapmasına izin verilmeyecek.

Foto: Sørlandet sykehus
HABER.dk
KOPENHAG – Norveç’te Statens helsetilsyn (Devlet Sağlık Denetleme Kurulu) tarafından yürütülen soruşturma, ülkede sağlık sistemini sarsan ciddi ihmalleri ortaya çıkardı.
Yıllarca Arendal şehrindeki Sørlandet sykehus bünyesinde çalışan bir cerrahın, hasta güvenliği açısından “risk oluşturduğu” gerekçesiyle işine son verildi ve yetkileri sınırlandırıldı.
Norveç devlet televizyonu NRK’nin aktardığına göre, söz konusu cerrah artık başhekim olarak görev yapamayacak, bağımsız şekilde ameliyat gerçekleştiremeyecek ve yalnızca sıkı denetim altında çalışabilecek.
Sağlık Denetleme Kurumu kararında, “Mesleki uygulamanız hasta güvenliği açısından tehlike oluşturabileceği için müdahale edilmesi gerekli görülmüştür” ifadeleri kullanıldı.
“Dışkı vajinadan geliyordu”
Soruşturma kapsamında incelenen yedi hasta dosyasından biri, kamuoyunda büyük tepki yarattı. Rapora göre cerrah, bir kadın hastanın ameliyatında kalın bağırsağı yanlışlıkla vajinaya bağladı.
Ameliyattan üç ay sonra yeniden hastaneye kaldırılan kadın, dışkının vajinadan geldiğini söyleyerek yardım istedi. Yapılan incelemede ameliyat sırasında bağırsak bağlantısının ciddi şekilde hatalı yapıldığı ortaya çıktı.
Norveç sağlık otoriteleri, bu olayın “ağır mesleki hata” kapsamında değerlendirildiğini açıkladı.
İki hasta hayatını kaybetti
Soruşturma dosyalarında yer alan bilgilere göre Arendal’daki gastro bölümünde ameliyat edilen iki hasta yaşamını yitirdi.
Hayatını kaybeden hastalardan biri bağırsak düğümlenmesi ameliyatı geçirmişti. Diğerinin ise kanser hastası olduğu ve aslında ameliyat edilmemesi gerektiği belirtildi. Cerrahın daha sonra hastanın tıbbi dosyasını hiç okumadığını kabul ettiği aktarıldı.
Denetim raporlarında doktor için “anatomik yetersizlik”, “alışılmışın dışında riskli cerrahi yöntemler” ve “mesleki uygunsuzluk” ifadeleri kullanıldı.
“Eleştiriyi kabul etmiyor”
Norveç Devlet Sağlık Denetleme Kurumu raporunda cerrahın hatalardan ders çıkarmadığı da vurgulandı.
Raporda şu değerlendirme yer aldı:
“Yöneltilen eleştirilere karşı yeterince alçakgönüllü davranmıyor. Hatalardan öğrenme eğilimi göstermiyor. Sorumluluğu çoğunlukla meslektaşlarına, sisteme ve kısmen hastalara yüklüyor.”
Cerrah ise NRK’ye gönderdiği mesajda raporun “adil olmadığını” savundu ve hakkında yapılan değerlendirmelerin hukuki olarak inceleneceğini söyledi.
Uzman olmadığı alanda çalışmış
Bulgaristan’da tıp eğitimi alan, ardından Danimarka’da genel cerrahi uzmanlığı yapan doktorun, Norveç’te 2012 yılında genel cerrah olarak onay aldığı belirtildi.
Ancak resmi belgelerde gastrocerrahi uzmanlığı bulunmamasına rağmen yıllarca gastro bölümünde başhekim olarak görev yaptığı ortaya çıktı.
Hastane yönetiminin de doktorun mide-bağırsak cerrahisi uzmanı olmadığını bildiği belirtildi.
Cerrahın 2014 yılında geçici görevlerle hastaneye başladığı, 2018’de kadrolu olarak işe alındığı ve Ocak 2025’te görevden uzaklaştırıldığı açıklandı.
Hastane yönetimi de hedefte
Sørlandet sykehus yönetimi de ihmaller nedeniyle ağır eleştirilerin odağında.
Norveç Devlet Sağlık Denetleme Kurumu, hastanenin uzun süredir “güvenli sağlık hizmeti sunamadığı” sonucuna vardı ve yönetime yeni bir güvenlik planı hazırlama talimatı verdi.
Hastanenin geçmişinde de benzer skandallar bulunuyor. 2022 yılında başka bir cerrahın ortopedi uzmanı olmadan 11 yıl boyunca görev yaptığı ortaya çıkmış, onlarca hastanın yanlış ameliyat edildiği ve bazı hastaların öldüğü açıklanmıştı. O dönem hastaneye yaklaşık 1 milyon Norveç kronu para cezası verilmişti.
Skandalın kamuoyuna yansımasının ardından hastane direktörü Nina Mevold hastalar ve yakınlarından özür dilemiş, daha sonra çalışan baskısı sonrası görevinden ayrılmıştı.






























Bir yanıt yazın
Yorum yapabilmek için oturum açmalısınız.